hemmasydd barnvagnsmobil

åh äntligen är mitt projekt klart.
det blev en hemsydd barnvagnsmobil.
jag hållt på med den några veckor. det har nog tagit cirka tre timmar från början till slut,
men jag har sytt lite då och då, när det passat Pennan.

det blev tre ugglor på rad, efter tips från min väninna Lisa



så här gjorde jag:


köpte ett fint örngott, ett garnnystan och några knappar på Myrorna
för 12 kronor
.


sen klippte jag ut denna "droppe" som jag fick till genom att ta ett glas
och göra en cirkel på ett dubbelvikt tjockare papper, sen drog jag en
linje från tjockaste delen av cirkeln ut mot kanten av pappret för att
få till formen. detta blev då en dubbelvikt "droppe" som jag sedan
vecklade ut, la på tyget och ritade mönstret efter.
För att göra tre
ugglor krävs sex såna här droppar.



sen sydde jag på små runda tygbitar under "ögonen" med små
handgjorda stygn. på dessa sydde jag på knappar
.


därefter klippte jag ut en liten avlång fyrkant till näpp som jag
limmade på med textillim. sen vände jag "färgsidorna" mot varandra
och sydde ihop dem på symaskin, sparade 3-4 cm längst ner för att
fylla dem med stoppning
.


sen vikte jag ner spetsen på droppen och sydde fast den med ett par
stygn, detta gjorde jag undertill för att få det så osynligt som möjligt.
sen fyllde jag ugglorna med ganska lite stoppning (köpte en kudde
för 7 kr på Ikea som jag klippte sönder). slutligen sydde jag ihop
nederdelen förhand


slutligen tog jag garnet som jag tänkt ha som band till min mobil. detta tvinnade jag genom att ta två lika långa garnlängder, i ena änden tvinnade jag till höger, och i andra till vänster (lättast om man ber någon om hjälp). sen vek jag det tvinnade bandet på mitten och fäste änden med en knut. därefter trädde jag igenom mitt tvinnade band genom ugglorna (de nedfällda spetsarna). sist knöt jag två knutar, en på varje ände, trädde in två plastringar (köpte på leksaks/barnvagnsbutik för 5 kr styck) i mitten av det tvinnade och klippte av "stumparna".

KLART!



tänk så glad Pennan ska bli när hon vaknar imorgon och får syn på dessa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback